2021-09-10 23:41:17

Hatha jóga

9369F323-223F-49B2-9E48-3506871D96E0.jpeg

Hatha yoga je specifický systém jógy, jehož hlavní součástí jsou ásany (pozice těla), pránájáma (ovládání dechu) a koncentrace/me­ditace (zklidnění mysli).

Název této jógy vznikl spojením slabik ha, což představuje sluneční energii, mužnost, sílu, energii, den a tha, což je měsíční energie, ženská, plovoucí, klidná, emocionální. Název tedy definuje základní myšlenku hatha jógy – vyrovnání dvou základních energií. Yin/Yang, Ida/Pingala, emoce/racionalita… Hatha jóga se soustředí na ovládnutí těla, jeho pročištění a udržení ve zdravém, dokonalém stavu. Jedná se o očistu celého organismu, jak duševní, tak fyzickou.

Hatha jóga je velice komplexní verzí jógy, jejíž kořeny sahají tisíce let zpět. V prapůvodní praxi této jógy byla jediná ásana. A to sukhasana. Tedy pohodlný sed. Až poměrně později začala Hatha jóga zařazovat i další jógové ásany, jenž pomáhaly praktikantovi v očistě tělesných struktur.

My dnes známe Hatha jógu převážně jako klidnější lekce jógy, kdy v ásánách setrváme o něco déle, než v praxích jiných. Obvykle to bývá mezi 5 až 10 dechy. Jednotlivé ásánové sekvence, jsou velmi často „oddělovány“ odpočinkovou pozicí – balásanou, tedy pozicí dítěte. Při praxi Hatha jógy je dostatek času proto, abychom si lépe uvědomili náš dech v návaznosti na jednotlivé ásany, jeho proudění a díky tomu se s ním mnohem rychleji naučili správně pracovat. Je tedy vhodná pro úplné začátečníky, i pro ty z Vás, kteří chtějí vejít hlouběji do tajů jógy a nepoznat jen ásany, ale i v nich vydržet pomocí dechu, soustředění, nehybnosti. Zcela nechat ásanu promluvit, kde dýchá, kde ji cítíte, kde můžete dát pozornost a kde naopak ji opustit. Najít klid, trpělivost, bytí uvnitř.